Hasi műtétek

Hasi műtétek

Köldöksérv, császármetszés, endimetriózis miatti műtétek, teljesen mindennapos dolgok. Hogy a legjobb felkészülni a műtétre, és mit tehetünk azért, hogy mihamarabb felépüljünk? Mikor edzhetünk, hogyan étkezzünk?

02 Hasi mttekMűtét előtt

Gondolom, nem árulok el nagy titkot-minél  erősebb a hasizmunk, annál jobb. Tehát edzeni kell mindenképpen, a műtétig. Endimetriózis esetén az edzés plusz hozadéka az is, hogy a  női nemi hormonok szintje sportot űzők körében alacsonyabb- megemelkedik a tesztoszteron szint. A rendszeres edzés bizonyítottan csökkenti ez endometriózis kockázatát, plusz az, aki  komoly fizikai aktivitást végez, az sok kalóriát éget el, így csökken a szervezet testzsír-százaléka is. A testzsír miatt a szervezet önmagában is termel ösztrogént. Ha alacsonyabb a testzsír-százalék, akkor alacsonyabb lesz az ösztrogén szint is a szervezetben. Emellett az edzés hatására a fájdalomküszöb is emelkedik.

Műtét után

Fogjunk rá párhuzamosan a hegre, emeljük ki és óvatosan húzzuk felfelé a letapadt részeket. Az ilyen masszírozás fellazíthatja a hegesedés miatt letapadt részeket. De csak akkor, ha már begyógyult a heg, és engedélyezte az orvos. Bár ezt célszerű rábízni akkor is szakemberre.

Hasi nagyműtét után 8-12 hét, amikor biztosan el lehet kezdeni az átmozgató, gyógytorna jellegű edzéseket. A gyógytorna legalább 2 hónap, és utána is nagyon óvatosan mozogjunk, mert a hasizom mindig dolgozik! A séta lenne, majd a gyorsgyaloglás az, amit naponta 2-szer 1 órában be kellene iktatni, mindenképpen.  Ilyenkor is dolgozik a hasizom, mert egyenesen tartja a testet.

 A séta azért is ajánlott, mert a séta hatására a mély izmok mozgása helyre teszi a belső szerveket, amikhez mindenképpen hozzányúltak a műtétnél. És még valami. Erőltetni egy mozgást, ha fájdalmat, húzódást érzünk, tilos, túlzásba vinni pedig nem szabad a mozgást.

Hozzá kell tennem, hogy ezek általánosságok. Én császármetszés /elfolyt a magzatvíz, de a baba nem indult meg/ után már másnap lépcsőztem, és negyedik napon kis súlyzóval súlyzóztam. Mert olyan állapotban voltak az izmaim, hála a terhesség alatti mozgásnak /edzésnek nem nevezném a 6. hónaptól/, hogy eszméletlen hamar regenerálódtam. Szülés után 2 héttel már futottam. DE ez egyénfüggő.

Egy dolog miatt írtam le a fentieket, nem követendő példaként. Az pedig az, hogy a másik végletbe sem kell esni, azaz feltett kézzel siránkozni. Ha gyereked van, nem várhatod el, hogy más lássa el őt, vagy őket azért, mert nem teszel meg mindent a gyógyulásod érdekében.

Én szinte „babasúlyokkal”, azaz 1 kgos súlyzókkal való mozgást javaslok első körben, az minimális terhelést ad, de felkészíti a szervezetedet a későbbi munkára.

És az étkezés

A szervezetnek újra kell építeni magát, azt biztos tudod, mik a fehérjék, ezek a szervezeted építőanyagai. Mivel jobb műtét után könnyen emészthető formában fogyasztani őket, ezért a glutamin és BCAA a neked megfelelő, odafigyelve a megfelelő rostbevitelre mellé.