GYIK kismamáktól

Vannak olyan állandóan felmerülő kérdések, amik a nagy többség fejében megfordulnak.  Ezekből szemezgetünk néhányat most.

1. Az egyik kedves anyuka ezt kérdezi: "  magas vérnyomással milyen sportot ajánl. Most ugye boot camp re járok. Folytathatom? Köszönöm"

mj15 Blog03MAGAS VÉRNYOMÁS- Lukács Edit bajnokom: „Nem szedem a vérnyomáscsökkentőt”

A magas vérnyomás életmóddal kezelhető, már 5 kg testsúlycsökkenés is 3-4 Hgmm, sóbevitel csökkentése 5 Hgmm, edzés 7 Hgmm  csökkenést eredményez átlagban /Európai Hipertónia Társaság/. Ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag saját magunka orvosai lehetünk. A magas vérnyomásban szenvedők sokszor nem mernek edzeni, nehogy súlyosbodjon az állapotuk, holott ezzel maguk alatt vágják a fát. Csak fokozatosan emeljük a terhelést! Fontos, hogy ilyenkor ne hajtsa túl magát a beteg, ill. ahogy érzi, hogy túlzott mértékben emelkedik a pulzusszáma, helyben járjon- sose álljon meg hirtelen, az a legnagyobb hiba! Gyorsgyaloglás, kocogás-gyaloglás váltogatása, úszás is ilyen tempóban, kerékpár, vagy kis súllyal edzés. Amikor egyenletes tempóban már végig tud edzeni közepes intenzitással egy órát, utána lehet csak az intenzitást váltogatni, különben komoly egészségügyi károsodás lehet a vége.

2. Egy másik anyukát az érdekli hogyan étkezhet, ha laktózérzékeny? Van e valami recept amit mindenképpen ajánlanál elkészíteni?

Tejcukrot tartalmaznak a tej, tejtermékek és ezek felhasználásával készült ételek, italok. A tej helyett fogyasszon a kismama speciális növényi italokat, mint például zab, szója, mandula, kókusz vagy rizsitalt, illetve laktózmentes változatokat.  Laktózmentes terméket ma már a nagyobb áruházakban is lehet kapni. Mindent el kell olvasni, amiről nem is gondolnánk, hogy veszélyforrás. Laktóztartalmú a vaj, a tejporral, savóval dúsított, ízesített margarinok, vajkrémek, szendvicskrémek. Sajtoknál a félkemény, kemény sajtok laktóztartalma csökken az érlelési eljárások következtében, de forgalomban van laktózmentes sajt is, például a Pannonia, Parmezán, a Trappista, Camembert.  A különféle húskészítmények, konzervek tartalmaznak tejcukrot, sőt, az ízesített reggeli gabonapelyhek is általában laktóztartalmúak.

3. Nekem két kérdésem lenne : Hány kilós súlyzókkal javasolod elkezdeni az edzést ?

Én az edzésterveimben általában magas ismétlésszámokat (15-20, akár 30) írok fel! Ezeket nyilvánvalóan kis súllyal fogod tudni végrehajtani, elv, hogy a súlyokat úgy kell megválasztani, hogy az utolsó sorozat utolsó ismétlései már csak nehezen menjenek. A szabályos végrehajtást mindig tartsd szem előtt. Általánosan erre nincs meghatározott súly, a 3-4. hónapban ráérsz áttérni a 8-12-es ismétlésszámokra, és ehhez növelni a súlyt. Én teljesen kezdő nőknek 3-5 kg-os súlyzókat javaslok, olyan gyakorlatokhoz, mint az oldalemelés például, de ez is attól függ, hogy milyen edzést írunk fel. Mivel ez az eredmények titka: mindenkinek személyre szabottan.

4. Van e valami plusz vitamin amit javasolsz bevinni a szervezetbe az étkezéseken kívül?

Alap a Ca-Mg, glükozamin, és D-vitamin, de ezekből is érdemes néha szünetet beiktatni. Sokan vannak, akik hiteltelen forrásokból, pl. bulvár szerzett információk alapján elvetik a táplálékkiegészítőket, holott éppen a mindennapi élelmiszereinkkel visszük be a legtöbb méreganyagaot szervezetünkbe. A C-vitamin is, ha tablettába veszed be, már táplálékkiegészítő, és mégis adod a gyerekeidnek. Mert ez már megszokottá vált. Tisztázandó, hogy a táplálékkiegészítők nem doppingszerek.